onsdag 11 juli 2012

LCHF

som ni kanske märkt, har jag börjat mer och mer med LCHF. Efter att blivit inspirerad från diverse håll, SAMT läst en hel del om "dieten" och min nyfikenhet efter nytt, beslutade jag mig att testa. Jag skulle inte vilja säga att jag går på en "diet", utan jag har bara ändrat min kost. Mindre kolhydrater, mer fett. Det är inte så att jag öser i mig fett (dvs, jag har fortf. mjölk i kaffet, inte grädde osv) men när ett livsmedel har mindre kolhydrater, så innehåller det oftast automatiskt mer fett.

Tycker att det är extra intressant att testa på när jag löptränar en del, då jag tidigare sagt att "jag måste ha kolhydrater för att orka träna". Bullshit rent ut sagt, orkar precis lika mycket nu, om inte mer? KAN känna mig något tröttare ibland på jobb osv, men jag vet inte om det beror på övergången eller för privata orsaker, tror helt ärligt det andra alternativet. Så hur gör jag då? Kan säga att hittills har det varit lätt som en plätt.
Livsmedlet får inte innehålla mer än 5 g kolhydrater per 100 g. När jag ger exemplet på vad jag ätit idag kommer ni se att jag inte följer det strikt, då jag tränar och känner att jag inte behöver helt följa det. Får testa mig fram helt enkelt. Men min dag har sett ut såhär..


Frukost innan jobb: Havregrynsgröt med kanel, steviasocker och mjölk
Frukost på jobb: Turkisk youghurt/Kesella med hallon.
Lunch: Mandelmjölspaj och sallad med fetaost!
Mellis innan träning: Ett ägg
Efter träning: Proteindrink
Kvällsmat: Fisk med sallad.

Överlag hoppar jag över pasta/potatis/ris och försöker med resten. Och det är inte svårt när man har en god sallad till ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar