söndag 22 juli 2012

LCHF-chokladkaka

Måste lägga ut receptet från denna gooooda kaka. Receptet är taget från 56kilo. Bilden är lite tråkig då jag glömde ta en bild första portionen jag tog ;) Såhär gör ni!


200 g 70% choklad (Fazer dessertchoklad) Här kan man säkert hitta ett ännu bättre alternativ..
200 g smör
1 dl ICA stevia

drygt 1 tsk Bourbon vaniljpulver (finns på maxi)
4 ägg


Smält smöret långsamt, låt det inte bli för varmt! Smält chokladen i smöret.
Vispa äggen, sockret och vaniljpulvret så luftigt som det går. Det kommer inte bli lika poröst som vanligt socker, men när jag skriver luftigt kommer ni att förstå vad jag menar. Vispa ner chokladsmeten i sockersmeten. Grädda i en springform i 200 grader ca 6 minuter. (Jag hade i min något längre då jag tyckte den blev rinnig). Förvara sedan i kylen.
När du först skär i kakan kan den se något torr ut, men jag lovar! Skenet bedrar! Den är kanske inte "kladdig" som kladdkaka, utan mer krämig och mustig! MUMS!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar